Jak a kdy měnit olej

1) Shromažďete základní informace o svém autě

Než se dostanete pod své vozidlo, mějte nejprve potřebné klíčové informace. Budete muset koupit olej (asi 4-5 litrů) a olejový filtr. Chcete-li zjistit, které typy olejů a filtračních jednotek je třeba koupit, najděte následující informace o vašem automobilu:

  • Rok
  • Výkon
  • Model
  • Objedm motoru (tj. 1,8L, 2,4L atd.)
  • Typ oleje (např. SAE 5W-30)

Vaše příručka k autu může mít většinu nebo všechny tyto informace. Vaše auto může mít nálepku na vnitřní straně, která vám povědí, jaký typ oleje potřebujete. Pokud si nejste jisti, nebo nemůžete najít informace o vašem vozidle, použijte mazací plán výrobců olejů, který můžete použít k vyhledání typu oleje vašeho vozu.

2) Než začnete měnit olej, ujistěte se, že máte všechny tyto potřebné nástroje

2.png

 

3)  Vypusťte olej

3.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

První věc, kterou musíte udělat, je vypustit olej. Před vypouštěním oleje byste měli mít auto zahřáté. Umístěte odtokovou misku oleje pod zátku od olejové vany vašeho vozu (jak je vidět nahoře). Měli byste být schopni najít osamocený šroub, který se nazývá vypouštěcí zátka. To může na různých vozidlech vypadat jinak, proto si přečtěte návod k vozidlu, pokud si nejste jisti. Ujistěte se, že vypouštěcí nádoba oleje je přímo pod touto zástrčkou a je připravena zachytit veškerý olej, který vychází z vašeho vozu, než se přesunete dál.Před pokračováním položte gumové rukavice. Olej uvnitř vašeho auta bude velmi horký. K uvolnění vypouštěcí zástrčky použijte klíčový klíč. Jakmile je uvolněná, odšroubujte vypouštěcí zátku po ruce. Jakmilese uvolní, pokuste se co nejrychleji vyjmout vypouštěcí zátku, abyste minimalizovali rozlití oleje.Jakmile olej začne proudit do plánu vypouštění oleje, nechte vozidlo zcela vyprázdnit. Použijte papírový ručník, abyste otřel spodní stranu vašeho vozidla. Vyměňte vypouštěcí zátku a přejděte k dalšímu kroku.

4) Demontujte a vyměňte olejový filtr

Olejové filtry se dodávají v několika různých typech. Některé jsou v samostatných jednotkách, které můžete odšroubovat ručně. Ostatní filtry jsou vyrobeny z papíru. K tomu odšroubujete víčko, vysuňte papírový filtr, vyměňte nový a znovu jej uzavřete. Ujistěte se, že jste si prohlédli podrobnosti o vašem vozidle. Jakmile je odtoková miska na svém místě, postupujte takto:

  1. Odšroubujte starý olejový filtr. Pokud vaše auto používá papírové filtry, uvolněte plastový kryt a odstraňte starý papírový filtr.
  2. Nechte únik úplně.
  3. Otřete otvory papírovým ručníkem.
  4. Při práci s rukavicemi vložte prst do oleje a podél okraje nového olejového filtru nechte nějaký olej (pokud používáte papírový filtr, přeskočte tento krok).
  5. Vyměňte filtr a utáhněte těsnění.

5) Doplňte olej

5.png

 

Jakmile je vše pod autě utěsněno, můžete olej naplnit. Váš návod k obsluze by vám měl říci, kolik je potřeba. Pokud jste si koupili 4-5L džbán z obchodu s díly, měli byste mít dostatek pro většinu vozidel, ale vždy se ujistěte. Většina džbánů má také opatření na rukojeti, které můžete použít, abyste zjistili, kolik oleje je ponecháno. To vám pomůže vidět, kolik jste již nalil. Doplňte olej:

  1. Odstraňte víčko oleje z horní části vozu (symbol ropy bude pravděpodobně vypadat toto ).
  2. Umístěte trychtýř do otvoru.
  3. Začněte nalijte olej do nálevky, dokud nepřidáte částku uvedenou v uživatelské příručce.
  4. Vyměňte uzávěr a ruční utažení.

Jakmile vozidlo naplníte olejem, můžete jej vyjmout ze zásuvek a zapnout motor. Nechte to trochu spustit, aby olej prošel systémem. Po několika minutách vypněte auto a zkontrolujte, zda hladina oleje je v místě, kde je třeba.

Jak často měnit olej

Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. Odborník na maziva Jaroslav Černý radí motor olejem proplachovat. Vyjde to dráž, ale motor to doslova léčí.

Odkládání výměny oleje výrazně zkrátí životnost motoru. Rychleji se zanáší a částice,kaly a saze zvyšují opotřebení. Olej se navíc znehodnocuje a ředí nespáleným palivem. Motor se pak hůř maže, mazací kanálky se zanášejí a v nejhorší fázi se motor může zadřít. K degradaci oleje dnes přispívají také výrazně „downsizingované“ motory, ze kterých konstruktéři při zmenšování objemu dolují vyšší výkony pomocí přeplňování. Životnost motorových olejů zkracují také biopaliva a biosložky přidávané do benzinu a nafty.

„Týká se to hlavně vznětových motorů. Ty totiž olej zatěžují produkcí sazí, které ze spalovacího prostoru pronikají přes pístní kroužky do klikové skříně a dostávají se tak do motorového oleje,“ vysvětluje Jaroslav Černý z Ústavu technologie ropy a alternativních paliv při VŠCHT Praha. „Saze ve velmi krátké době způsobí, že motorový olej je úplně černý a neprůhledný.“ Při výměně oleje pak zůstane část staré náplně v mazacím systému a smíchá se s novou.

Pohodlí na úkor kvality

Jaroslav Černý tvrdí, že za mnoho problémů moderních motorů mohou právě prodloužené intervaly výměny oleje. „Prodloužené servisní intervaly jsou dnes podřízeny spíše obchodním zájmům a nadřazují pohodlí automobilisty nad potřebu a požadavky motorů,“ říká. Všímá si také, že je to problém především evropských automobilek. Japonské a americké ještě stále drží rozumný interval výměn do dvaceti tisíc kilometrů, i když i ty se u některých modelů přizpůsobují evropské praxi. „Při nájezdu kolem 25 tisíc km a více v olejové vaně nalezneme usazené kaly, které při výměně oleje nebyly vypuštěny se starým olejem.“

Automechanici doporučují dnes mezi autovýrobci módní prodloužené intervaly výměny oleje zkrátit na polovic. Tedy na deset až patnáct tisíc kilometrů, tak se ostatně měnil olej ještě před deseti lety zcela běžně.

Dbejte na výměnu filtrů

Dobré je také držet se pravidla měnit olej alespoň jednou za rok. Pokud opravdu najezdíte málo (nějakých pět tisíc kilometrů ročně), můžete intervaly výměny o něco protáhnout, určitě však nechte vyměnit alespoň olejový filtr. Právě ten je častou příčinou problémů. Zanesený filtr nepropouští olej dostatečně a hlavně než se motor a náplně zahřejí a filtr ucpaný zatuhlým olejem povolí a začne fungovat, jede agregát v podstatě na sucho. „I ty největší šetřílky už jsem přesvědčil, že když ne olej, mají si nechat alespoň měnit často a pravidelně filtr,“ říká známý pražský opravář Petr Petřík z Chuchle.

Podle Ladislava Fuky, ředitele Divize paliv a maziv SGS, ovlivňuje kondici oleje přetěžování motoru a také kvalita paliva. „Navíc zkrácení intervalu se často projevuje kultivovanějším chodem a sníženou spotřebou paliva,“ dodává ještě Fuka.

Zaměřte se také na kvalitu výměny oleje. Rychloservis, ze kterého za dvacet minut odjíždíte s vyměněným olejem, nemusí být vždy dobrým řešením. Je třeba nechat vytéct co nejvíc ze staré molejové náplně. Když se nový olej naředí se starým, výrazně to ovlivní jeho životnost.

Odborníci se dívají skepticky i na odsávání oleje, které začíná nahrazovat vypouštění oleje spodem. „Zkoušeli a porovnávali jsme to a rozdíl je několik deci oleje v neprospěch odsávání,“ říká Petřík, který se specializuje na turbodiesely koncernu VW.

Pořádně propláchnout

Při výměně a případném dolévání oleje při úbytku mezi intervaly obměny je samozřejmě třeba dodržovat doporučenou specifikaci oleje, každý motor má druh oleje přesně specifikovaný dle norem. Odborníci se shodují, že v nouzi (při nutnosti dolít) je důležité hlavně olej doplnit, případně i odlišnou specifikací.

Pokud jste koupili ojetinu, u které si nejste jistí, jak pečlivý byl na výměny oleje předchozí majitel, doporučují odborníci propláchnout motor. Existují na to speciální prostředky. Přidávají se do staré olejové náplně, nechají se 10 až 15 minut působit při volnoběhu a poté se i se starým olejem vypustí.

„Tyto přípravky jsou v podstatě čistící detergenty, které ve starém oleji obnoví většinou již vyčerpané detergentní účinky oleje a tím by se měly všechny kaly v motoru rozpustit,“ Jaroslav Černý z VŠCHT Praha. Tyto přípravky ale podle Černého ne vždy fungují. Deset až patnáct minut je podle odborníka příliš krátká doba.

Podle Černého je lepším řešením proplach olejem. Namísto jedné výměny udělat dvě, po jednom až dvou tisících kilometrech, využijí se tak čistící (detergentní) schopnosti čerstvého oleje, vyplaví se kaly a motor se tak „léčí“. „Motor se může běžně provozně zatěžovat. Olej v olejovém systému může proudit rychleji a hlavně delší dobu než výplachový prostředek, to určitě napomáhá lepšímu rozpuštění kalů v oleji,“ popisuje Černý.

 
Řadit podle:
Filtr dostupnosti
Výběru neodpovídá žádná položka

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.   Další informace